Η Τάνια και ο 14χρονος γιος της, Ιβάν είναι παράνομοι μετανάστες από τη Ρωσία, που ζουν στο Βέλγιο με πλαστά χαρτιά και ψεύτικα στοιχεία τα τελευταία 8 χρόνια. Η Τάνια ζει μέσα στο φόβο, προσπαθεί να περνάει απαρατήρητη από την αστυνομία και τρέμει στην ιδέα πως θα γίνει έρευνα για την ταυτότητά της. Όλα αυτά μέχρι τη στιγμή που συλλαμβάνεται. Μητέρα και γιος χωρίζονται βίαια και η Τάνια φυλακίζεται σε ένα κέντρο υποδοχής για παράνομους μετανάστες. Εκεί, θα πολεμήσει με όλες τις δυνάμεις για να ξαναβρεί τον γιο της, ενάντια σε ένα απάνθρωπο και απρόσωπο σύστημα που την απειλεί με άμεση απέλαση...
Πληροφορίες
Η Τάνια είναι μια νεαρή Ρωσίδα που ζει παράνομα στο Βέλγιο με τον 13 ετών γιο της Ιβάν μέχρι που μια μέρα συλλαμβάνεται από τις Αρχές και τους χωρίζουν...
Η αποκαλυπτική ταινία του Βέλγου ΟΛΙΒΙΕ ΜΑΣΕ-ΝΤΕΠΑΣ, που ήταν φιναλίστ για το βραβείο LUX 2010 και επίσημη πρόταση του Βελγίου για το ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΟ ΌΣΚΑΡ, απέσπασε διθυραμβικά σχόλια στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών του Φεστιβάλ Κανών και κατέκτησε το βραβείο SACD της Ένωσης Συγγραφέων και Σεναριογράφων, που απονέμεται στην καλύτερη γαλλόφωνη ταινία. Ο Ντεπάς, βασισμένος σε πραγματική έρευνα, υπογράφει με ευαισθησία αλλά και ένταση μια επίκαιρη και συνταρακτική ιστορία για το καυτό θέμα της παράνομης μετανάστευσης. «Γύρισα την ταινία “Illegal” για να τη δει ο κόσμος και να μη μπορεί να πει “δεν ήξερα”» δήλωσε ο ίδιος σε συνέντευξή του. Η ερμηνεία της ΑΝ ΚΕΣΕΝΣ στον ρόλο της «παράνομης» μητέρας κλέβει την παράσταση. Το Variety έγραψε για την ταινία:
«…γοητευτική σπουδή πάνω στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Η εξαιρετική Αν Κέσενς δίνει μια εντυπωσιακή ερμηνεία».
TRIVIA
1. Η αγαπημένη ταινία του Ντεπάς, την οποία έχει ζηλέψει και θα ήθελε να έχει γυρίσει είναι ο «Άνθρωπος Ελέφαντας» του Ντέιβιντ Λιντς.
2. Ο Ντεπάς πριν γίνει σκηνοθέτης ήθελε να γίνει μουσικός.
3. «Έβλεπα ένα ντοκιμαντέρ στην τηλεόραση για τα κέντρα υποδοχής μεταναστών, που απείχαν από το σπίτι μου μόλις 15 χλμ και αισθάνθηκα υποχρεωμένος να μάθω περισσότερα. Ένιωσα άβολα που όλα αυτά συνέβαιναν τόσο κοντά μου και εγώ καθόμουν παθητικά να τα παρακολουθώ. Έπρεπε να δράσω…» εξηγεί ο Ντεπάςτη στιγμή που γεννήθηκε η ιδέα μέσα του να γυρίσει μια τέτοια ταινία.
4. Το σενάριο που έγραψε ο Ντεπάς είναι καρπός μακρόχρονης έρευνας που έκανε για ένα περίπου χρόνο με επισκέψεις σε πραγματικά κέντρα υποδοχής μεταναστών του Βελγίου, σε συνεργασία με τον δημοσιογράφο της της καθημερινής εφημερίδας “Le Soire”, Hugues Dorzee και τον νομικό σύμβουλο της Ένωσης του Βελγίου για τα ανθρώπινα δικαιώματα, Pierre Arnaud Perrouty. Οι τρεις τους κατάφεραν να πάρουν συνεντεύξεις από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, τόσο δηλαδή από τους παράνομους μετανάστες όσο και από τους φύλακες τους και την αστυνομία, ώστε να αποδοθούν οι πραγματικές συνθήκες του προβλήματος όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικά.Ο Ντεπάς δεν ήθελε για κανένα λόγο να δείξει μόνο την αδύναμη πλευρά του παράνομου μετανάστη.
5. Τα γυρίσματα επειδή ήταν πολύ δύσκολο να εξασφαλίσει η ομάδα παραγωγής την άδεια, δεν έχουν γίνει σε πραγματικό κέντρο υποδοχής. Το κτίριο που αποτελεί το σκηνικό της ταινίας, βρέθηκε μετά από 4 μήνες ρεπεράζ.
6. Όλη η ταινία είναι γυρισμένη με κάμερα στο χέρι, καθώς ο Ντεπάς ήθελε να δώσει ένα άκρως ρεαλιστικό στιλ και πλάνα που θυμίζουν ντοκιμαντέρ.
7. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) έχει καταδικάσει 4 φορές πραγματικά κέντρα υποδοχής μεταναστών στο Βέλγιο για συνθήκες που καταπατούν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
8. Μετά το “Illegal” ο Ντεπάς ετοιμάζει να γυρίσει ένα πολιτικό θρίλερ για το λαθρεμπόριο βίζας.
9. Ο Ντεπάς έχει δηλώσει ότι με την Αν Κέσενς νιώθει καλύτερος σκηνοθέτης απ’ ότι με οποιονδήποτε άλλον ηθοποιό. Η συνεργασία τους, που μετράει ήδη δύο μικρού και δύο μεγάλου μήκους μέχρι σήμερα, για τον Ντεπάς «αποφέρει γρηγορότερα καλύτερους καρπούς. «Η Κέσενς για εμένα είναι ένα στραντιβάριους, ένα πολύτιμο και περίφημο “όργανο” για έναν σκηνοθέτη».
10. Η Κέσενς προκειμένου ν’ ανταποκριθεί στον ρόλο της Ρωσίδας Τάνιας σε γαλλόφωνο έδαφος, έμαθε το ρώσικο μέρος του σεναρίου φωνητικά μέσα σε πέντε μόνο μήνες με δασκάλες την θεατρική σκηνοθέτη Youlia Zimina και την ηθοποιό Larissa Cholomova.
ΒΡΑΒΕΙΑ
o “SACD” – ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑNΝΩΝ - ΓΑΛΛΙΑ
o ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ - ΦΕΣΤΙΒΑΛ FREISTADT – ΑΥΣΤΡΙΑ
o “GOLDEN BAYARD” (ANNE COESENS)- ΦΕΣΤΙΒΑΛ NAMUR - ΒΕΛΓΙΟ
o ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ & ΕΙΔΙΚΗ ΜΝΕΙΑ (ANNE COESENS) – ΦΕΣΤΙΒΑΛ WARSAW – ΠΟΛΩΝΙΑ
o ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ – ΦΕΣΤΙΒΑΛ HEINRICH - ΓΕΡΜΑΝΙΑ
o ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ – ΦΕΣΤΙΒΑΛ VILLEFRANCHE SUR SAONE – ΓΑΛΛΙΑ
o ΒΡΑΒΕΙΟ FIPRESCI – ΦΕΣΤΙΒΑΛ PALM SPRINGS – ΚΑΛΙΦΟΡΝΙΑ
o “IN THE SPIRIT OF FREEDOM” – ΦΕΣΤΙΒΑΛ JERUSALEM – ΙΣΡΑΗΛ
ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ
o ΔΕΚΑΠΕΝΘΗΜΕΡΟ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ – ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝNΩΝ -ΓΑΛΛΙΑ
o “WORLD CINEMA”– ΦΕΣΤΙΒΑΛ PUSAN - Ν. ΚΟΡΕΑ
o “CINEMA EUROPA” – ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΛΟΝΔΙΝΟΥ – MEΓ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ
o “INGMAR BERGMAN – ΦΕΣΤΙΒΑΛ GOTEBORG – ΣΟΥΗΔΙΑ
o “SPECTRUM” - ΦΕΣΤΙΒΑΛ ROTTERDAM – ΟΛΛΑΝΔΙΑ
o 8 ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ– 1ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ MAGRITTE OF CINEMA – ΒΕΛΓΙΟ
o ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ – 36α ΒΡΑΒΕΙΑ CESAR 2011
ΒΡΑΒΕΙΟ LUX 2010
Η «Παράνομη» ήταν μία από τις τρείς φιναλίστ του φετινού κινηματογραφικού βραβείου LUX που απονέμει ετησίως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Ο Ολιβιέ Μασέ-Ντεπάς είχε δηλώσει για το βραβείο ότι: «..είναι για μένα μία καταπληκτική πρωτοβουλία που ενθαρρύνει την κυκλοφορία των ταινιών σε Ευρωπαϊκή κλίμακα. Τι αξία έχει μια ταινία που δε μπορούν να την δουν; Εξ αιτίας αυτού, είναι ξεκάθαρο πως το βραβείο είναι μια πραγματική ευκαιρία για την ταινία Illegal γιατί πιστεύω πως ότι προβάλλω σε αυτή τη ταινία ισχύει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Εύχομαι να δημιουργηθεί μία συζήτηση όσο είναι δυνατόν στα περισσότερα μέρη της Ευρώπης. Το βραβείο LUX μπορεί να θεωρηθεί ως το σημείο εκκίνησης για την όσο το δυνατόν ευρεία διάδοση της ταινίας.»
Ο πρόεδρος του ΕΚ, Γέρζι Μπούζεκ δήλωσε για το “Illegal” ότι: «…πραγματεύεται το ευαίσθητο θέμα της ταυτότητας μας και τις διαφορές μεταξύ της κοινής μας και της ατομικής μας ταυτότητας. Αυτό αποτελεί ένα πολύ σημαντικό θέμα γιατί στα πλαίσια μίας ολοένα και περισσότερο ολοκληρωμένης Ευρώπης θα χρειαστεί όλοι μας να απαντήσουμε στο ερώτημα: τι σημαίνει στην πραγματικότητα να είναι κανείς Ευρωπαίος και τι σημαίνουν οι πολλές ταυτότητες μας, τοπική, εθνική και Ευρωπαϊκή. Εάν θέλουμε να δημιουργήσουμε μία πραγματική Ευρωπαϊκή κοινότητα, πρέπει να είμαστε σε θέση να κατανοούμε πραγματικά ο ένας τον άλλον. Και ο καλύτερος τρόπος για να γίνει αυτό είναι μέσω του πολιτισμού, της τέχνης, της μουσικής και φυσικά μέσω των ταινιών».
Για την ιστορία, το βραβείο LUX καθιερώθηκε το 2007 με νικήτρια την ταινία “Auf der anderen Seite" του Fatih Akin. Με το βραβείο LUX θεμελιώδης σκοπός είναι οι προβολείς να στραφούν σε ταινίες του ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, που πραγματεύονται τα θέματα των θεμελιωδών αξιών της ευρωπαϊκής μας ταυτότητας, αποκαλύπτουν την πολιτισμική πολυμορφία της Ευρώπης και συνεισφέρουν στη μακρά συζήτηση για το θέμα της ολοκλήρωσης της ΕΕ.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ
To EΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ το οποίο στηρίζει την ταινία δήλωσε:
«Η ταινία δείχνει ανάγλυφα τις συνθήκες που βιώνουν σήμερα χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες στις ευρωπαϊκές μητροπόλεις: Φόβος, ψέματα, απειλές, ψυχολογική και σωματική βία, κυκλώματα κι ένα απρόσωπο σύστημα που πολλές φορές μετατρέπεται σε βασανιστή. Εξαιρετικά στοιχεία για σενάριο, τα οποία όμως, δυστυχώς, την ίδια ώρα, είναι πέρα για πέρα αληθινά. Η ιστορία της Τάνιας είναι ένα παζλ από τις ανθρώπινες ιστορίες, τις οποίες ζούμε καθημερινά όλοι εμείς που, μέσα από τη δουλειά μας, βρισκόμαστε κοντά σε αυτούς τους ανθρώπους που ζουν την πιο ακραία ίσως φάση της ζωής τους, αβοήθητοι σε ένα ξένο και πολλές φορές αφιλόξενο μέρος.
Η «Παράνομη» δείχνει στο θεατή την άλλη όψη του νομίσματος. Εκείνη που συνήθως αγνοεί. Γι αυτό, αν μπορεί να κάνει κάτι αυτή η ταινία, ας είναι τούτο: ας αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο θα κοιτάμε από εδώ και στο εξής αυτούς τους ανθρώπους. Ας αλλάξει το βλέμμα μας...»
Το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες (ΕΣΠ) είναι Μη Κυβερνητική Οργάνωση, που ιδρύθηκε το 1989. Από τότε παραμένει ο μοναδικός μη κερδοσκοπικός φορέας που ασχολείται αποκλειστικά με πρόσφυγες που ζητούν άσυλο στην Ελλάδα και άλλες ευάλωτες ομάδες, προσφέροντάς τους δωρεάν νομικές και ψυχοκοινωνικές υπηρεσίες και βοηθώντας τους να ενταχθούν αρμονικά στη χώρα μας. Επίσης, στο πλαίσιο της δράσης του, το ΕΣΠ ευαισθητοποιεί την ελληνική κοινωνία για το θέμα της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ειδικότερα των δικαιωμάτων των προσφύγων.
Tο ΕΣΠ είναι ενταγμένο στα μητρώα του Υπουργείου Εξωτερικών και του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ως Σωματείο Αναγνωρισμένο ως Ειδικώς Φιλανθρωπικό. Επίσης είναι μία από τις έξι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις προστασίας των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου στην Ελλάδα που συμμετέχουν στην Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ). Ακόμα είναι επιχειρησιακός εταίρος της Υπάτης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR) και μέλος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για Πρόσφυγες και Εξορίστους (ECRE) και του Eυρωπαϊκού Προγράμματος για την Προστασία των Ασυνόδευτων Ανηλίκων (SCEP). Έχει Ειδική Συμβουλευτική Ιδιότητα στο Οικονομικό και Κοινωνικό Συμβούλιο του ΟΗΕ (ECOSOC) και έχει βραβευτεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ως «νησίδα ποιότητας» για την πολύχρονη κοινωνική προσφορά του.