Αναζήτηση
στο iShow.gr
στο πρόγραμμα τηλεόρασης
Άσε το κακό να μπει - iShow.gr
Άσε το κακό να μπει (Let me in)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Θρίλερ
Είδος
Θρίλερ συμπαραγωγής Αγγλίας - ΗΠΑ του 2008
Διάρκεια
116'
Συντελεστές
Υπόθεση
Ο δωδεκάχρονος Όουεν (Κόντι Σμιτ-ΜακΦί) μεγαλώνει στο Νιου Μέξικο κλεισμένος στον εαυτό του, αφού η μητέρα του τον παραμελεί και οι συμμαθητές του στο σχολείο του επιτίθενται με κάθε ευκαιρία. Όταν κοντά στο σπίτι του μετακομίζει ένα μυστηριώδες κορίτσι, η Άμπι (Κλόι Γκρέις Μόρετζ), ανάμεσά τους δημιουργείται σιγά-σιγά μία βαθιά φιλία. Καθώς όμως μια σειρά από μυστηριώδεις φόνους συγκλονίζει τη μικρή πολιτεία, ο Όουεν θα αναγκαστεί να αντιμετωπίσει την αλήθεια και να δεχτεί ότι η φαινομενικά αθώα φίλη του είναι βαμπίρ.
Φωτογραφίες
Πληροφορίες
Βραβείο κοινού στο Toronto After Dark Film Festival
Καλύτερη ταινία μυθοπλασίας στο Tribeca Film Festival
Βραβείο κοινού στο Woodstock Film Festival
4 βραβεία από την Online Film Critics Society (Διασκευασμένου Σεναρίου, Ξενόγλωσσης ταινίας, Σκηνοθεσίας, Α Γυναικείου Ρόλου)
Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία από την Ένωση κριτικών Ουάσιγκτον
Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία από την Ένωση κριτικών Southeastern
Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία από την Ένωση κριτικών Σικάγο
Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία από την Ένωση κριτικών Οκλαχόμα
Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία από την Ένωση κριτικών Οστιν
Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία από την Ένωση κριτικών Φοίνιξ
Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία από την Ένωση κριτικών Φλόριντα
Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία από την Ένωση κριτικών Νέας Υόρκης
Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία από την Ένωση κριτικών Σαν Φραντζίσκο
Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία από την Ένωση κριτικών Τορόντο
Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία από την Ένωση κριτικών Βοστώνης
Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία από την Ένωση κριτικών Σαν Ντιέγκο
Βραβείο υποσχόμενου σκηνοθέτη από την Ένωση κριτικών του Σικάγο
Βραβεία Καλύτερης ταινίας και φωτογραφίας στο Goteborg Film Festival
Βραβείο Κριτικών στο Edinburgh International Film Festival
Και άλλα 6 βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ του φανταστικού κινηματογράφου

Η ταινία είναι μια μεταφορά του ομότιτλου μυθιστορήματος του John Ajvide Lindqvist, που πρωτοκυκλοφόρησε στη Σουηδία το 2004. Ο ασυνήθιστος συνδυασμός στοιχείων ρομάντζου, τρόμου, και αστικού δράματος του εξασφάλισε μια θέση στις λίστες των μπεστ-σέλερς. Ο συγγραφέας είναι πρώην stand-up κωμικός, μάγος και σεναριογράφος της τηλεόρασης. Μέχρι στιγμής, το βιβλίο έχει μεταφραστεί σε 9 γλώσσες κι έχει βρει διανομή σε 12 χώρες.
Η αμερικανική εταιρεία παραγωγής Bad Robot του J.J. Abrams (που βρίσκεται και πίσω από την τηλεοπτική σειρά «Lost») αγόρασε τα δικαιώματα της ταινίας για το αμερικανικό ριμέικ, πριν προβληθεί καλά καλά η ταινία στις Ηνωμένες Πολιτείες.
[[page_break]]
Η ΤΑΙΝΙΑ

ΜΙΑ ΣΟΥΗΔΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΡΟΜΟΥ ΜΕΤΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ


«Ο θρύλος των βαμπίρ χρησιμοποιείται συχνά τελευταία σαν ένα μέσο εξερεύνησης της ανθρώπινης σεξουαλικότητας. Η συγκεκριμένη ιστορία όμως εκμεταλλεύεται αυτό το αρχέτυπο για να εξερευνήσει κάτι τελείως διαφορετικό» παρατηρεί ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος του έργου Ματ Ριβς. Πράγματι, το φιλμ ‘LET ME IN’ αποτελεί μια διαφορετική ιστορία τρόμου, που ταυτόχρονα λειτουργεί και σα μια μεταφορά για το δύσκολο, συχνά οδυνηρό πέρασμα προς την ενηλικίωση.

Το έργο βασίζεται στο μυθιστόρημα του Σουηδού Γιον Άιβιντε Λίντκβιστ “Άσε το Κακό να Μπει” και στην πολυσυζητημένη ομώνυμη ταινία, που τιμήθηκε το 2008 στο Tribeca Film Festival με το Founders Award for Best Narrative Feature. Η απρόσμενη επιτυχία του πρωτότυπου φιλμ τράβηξε το ενδιαφέρον των εταιρειών Hammer Films και Overture Films, που κατάφεραν να εξασφαλίσουν τα δικαιώματα για μια νέα κινηματογραφική μεταφορά του έργου. «Η συγκεκριμένη ιστορία έπρεπε να γίνει προσιτή σε ένα ευρύτερο κοινό» σχολιάζει ο γενικός διευθυντής της Hammer Films Σάιμον Όουκς. Η Overture Films προσέγγισε τον Ματ Ριβς μόλις ολοκλήρωσε τα γυρίσματα της ταινίας ‘Cloverfield’ και του ζήτησε να μεταφέρει την ιστορία του βιβλίου σε ένα αμερικάνικο περιβάλλον για μια αγγλόφωνη ταινία. Ο Ριβς συγκινήθηκε από το θέμα του έργου, που σε πολλά σημεία του θύμισε τα δικά του παιδικά χρόνια, και όταν ενημερώθηκε για την εμπλοκή της Hammer Films στην παραγωγή, δέχτηκε με ενθουσιασμό: «θεώρησα συναρπαστική τη συγκυρία να γυρίσουμε αυτή την ταινία με τη Hammer Films, που έχει συνεισφέρει όσο καμιά άλλη στο συγκεκριμένο είδος ταινιών». Για την ιστορία, η Hammer Films είναι η θρυλική Βρετανική εταιρεία παραγωγής ταινιών τρόμου που ιδρύθηκε το 1934 και σημάδεψε την ιστορία του κινηματογράφου με ταινίες όπως ‘Δράκουλας’ και ‘Η Κατάρα του Φράνκενσταϊν’. Το φιλμ ‘LET ME IN’ αποτελεί την πρώτη παραγωγή της εταιρείας μετά από 30 χρόνια.

Αφού διάβασε προσεκτικά το βιβλίο, ο Ριβς ήρθε σε επικοινωνία με το συγγραφέα Γιον Άιβιντε Λίντκβιστ και προέκυψε ότι μοιράζονταν πολλά κοινά σημεία στο πώς ένιωθαν για την ιστορία, αφού και οι δύο έβλεπαν προσωπικούς συσχετισμούς με τα παιδικά τους χρόνια. Μένοντας πιστός στην ουσία του βιβλίου αλλά και της πρώτης ταινίας, ο Ριβς ως σεναριογράφος μετέφερε την ιστορία σε μία μικρή πόλη στα βουνά του Νιου Μέξικο: «με απασχόλησε πολύ το πώς θα μπορούσα να μεταφράσω τη Σουηδία του ’80 στην Αμερική του ’80, την Αμερική του Ρέιγκαν. Ήταν η εποχή του ψυχρού πολέμου, όπου ο Ρέιγκαν, σε μια ιστορική του ομιλία, μας διαβεβαίωνε ότι το κακό βρισκόταν εκεί έξω, στην πλευρά των Σοβιετικών, ενώ εμείς οι Αμερικάνοι ήμασταν οι «καλοί». Και αναρωτήθηκα πώς άραγε θα αισθανόταν ένα παιδί σαν τον Όουεν, που μεγάλωνε μέσα σε ένα περιβάλλον αδιαφορίας και κακομεταχείρισης… Φαντάζομαι ότι θα ένιωθε ιδιαίτερα μπερδεμένος». Παρότι οι παραγωγοί και ο σκηνοθέτης ασπάστηκαν τα υπερφυσικά στοιχεία της ιστορίας, θέλησαν ταυτόχρονα να δώσουν έμφαση στο συναισθηματικό ρεαλισμό. «Το συναρπαστικό σε μια ταινία τρόμου, κατά τη γνώμη μου, είναι να κρύβει μια μεγαλύτερη ιδέα κάτω από την επιφάνεια» λέει ο Ριβς. Όπως παρατηρεί και η συμπαραγωγός Βίκυ Ντι Ροκ, η ταινία «είναι ένα σχόλιο πάνω στην ανθρωπότητα: στο πόσο αποξενωμένοι μπορεί να αισθάνονται οι άνθρωποι και στο τίμημα που θα ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν για να αγαπηθούν».


ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΔΩΔΕΚΑΧΡΟΝΟΥΣ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ


Όπως ήταν σε όλους φανερό εξ’ αρχής, η επιτυχία της ταινίας θα εξαρτιόταν από τους δύο νεαρούς ηθοποιούς οι οποίοι θα υποδύονταν τον Όουεν και την Άμπι, καθώς και από τη χημεία που θα αναπτυσσόταν μεταξύ τους. Για το λόγο αυτό, οι παραγωγοί και ο σκηνοθέτης επέλεξαν να συνεργαστούν με την έμπειρη casting director Έιβι Κάουφμαν, που στο παρελθόν έχει ανακαλύψει μεγάλα υποκριτικά ταλέντα σε μικρά παιδιά, όπως αυτό του Χάλι Τζόελ Όσμεντ που πρωταγωνίστησε στην ταινία ‘Η Έκτη Αίσθηση’. Η διαδικασία του casting κράτησε οκτώ ολόκληρους μήνες και η Κάουφμαν ανακάλυψε δεκάδες υποψήφιους πρωταγωνιστές από τη Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες, το Λονδίνο, την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία. Τελικά ο κατάλληλος Όουεν βρέθηκε στο πρόσωπο του Κόντι Σμιτ-ΜακΦί: ο 13χρονος Αυστραλός προέρχεται από οικογένεια ηθοποιών και τα τελευταία πέντε χρόνια έχει συμμετάσχει σε αρκετές αμερικάνικες και αυστραλέζικες κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές, οπότε είχε ήδη σημαντική εμπειρία για να αναλάβει ένα τόσο δύσκολο ρόλο. Έχοντας καταλήξει στον Κόντι Σμιτ-ΜακΦί, έπρεπε τώρα να βρεθεί μία συνομήλική του ηθοποιός με την οποία θα ανέπτυσσαν τη σωστή δυναμική. Και η 12χρονη Κλόι Γκρέις Μόρετζ ξεχώρισε ανάμεσα στις υπόλοιπες υποψήφιες για το ρόλο, χάρη στην ωριμότητα και την αυτοπεποίθησή της, το σπάνιο συνδυασμό δυναμισμού και ευαισθησίας. «Η Άμπι είναι 12 ετών, αλλά βρίσκεται στην ίδια ηλικία εδώ και πάνω από 250 χρόνια. Είναι 12χρονη στην αιωνιότητα» παρατηρεί ο σκηνοθέτης, που για να μυήσει την Κλόι στο ρόλο, της έδειξε φωτογραφίες της γνωστής φωτογράφου Μαίρη Έλεν Μαρκ από μία οικογένεια αστέγων. Οι φωτογραφίες παρουσίαζαν μεταξύ άλλων και ένα δωδεκάχρονο κορίτσι, με σκληρή, περιφρονητική ματιά, που όμως κατά βάθος φαινόταν πληγωμένο. Ο Ριβς επίσης πρότεινε στην Μόρετζ να γράψει ένα ημερολόγιο για τη ζωή της προτού μετατραπεί σε βαμπίρ, ώστε να καταλάβει πώς κατέληξε να γίνει ο χαρακτήρας που βλέπουμε στην ταινία. Έτσι, μετά από πολλή δουλειά, η Κλόι σχημάτισε τη δική της εικόνα και αντίληψη για την αιώνια ζωή: «πολλοί μπορεί να πιστεύουν ότι θα ήταν καλό να ζεις για πάντα, όμως εγώ δε συμφωνώ» λέει η νεαρή πρωταγωνίστρια. «Σίγουρα έχει ενδιαφέρον να βλέπεις την τεχνολογία και τις γενιές να εξελίσσονται. Όμως είναι στενάχωρο να ξέρεις ότι δε θα μεγαλώσεις ποτέ, ότι ποτέ σου δε θα αποκτήσεις σύζυγο ή παιδιά, ότι δε θα αγαπηθείς». Ο Ριβς ενθάρρυνε επίσης τη σχέση των νεαρών πρωταγωνιστών εκτός γυρισμάτων, ώστε να ενισχυθεί η χημεία μεταξύ τους. Και πράγματι τα δύο παιδιά πέρασαν αρκετό χρόνο μαζί, γεγονός που αποτυπώνεται στην κινηματογραφική τους σχέση. «Χωρίς αυτούς του δύο πρωταγωνιστές δε θα καταφέρναμε να γυρίσουμε την ταινία. Είναι πραγματικά ξεχωριστοί» παρατηρεί συνολικά ο σκηνοθέτης.

Ο Ρίτσαρντ Τζένκινς, υποψήφιος για Όσκαρ με την ερμηνεία του στην ταινία ‘The Visitor’, υποδύεται τον κηδεμόνα-φύλακα της Άμπι: ο Ριβς συνάντησε τυχαία τον καταξιωμένο ηθοποιό την περίοδο που επεξεργαζόταν το σενάριο της ταινίας και πείστηκε ότι ήταν ιδανικός για το ρόλο. «Ήθελα οι θεατές να ζήσουν την πραγματικότητα των χαρακτήρων μέσα από την προσωπική τους οπτική γωνία. Και παρότι ο Πατέρας κάνει πράγματα που μοιάζουν αδιανόητα για τους περισσότερους ανθρώπους, αισθάνθηκα ότι ο Ρίτσαρντ θα μπορούσε να τον φέρει πιο κοντά στο κοινό, να τον κάνει κατανοητό» εξηγεί ο σκηνοθέτης. Στο ρόλο του ανώνυμου αστυνομικού που προσπαθεί να βρει τα ίχνη του Πατέρα και της Άμπι συναντάμε τον Ελίας Κοτέας: «αισθάνθηκα ότι χρειαζόταν ένας χαρακτήρας που να αναζητά μία εξήγηση για όλα όσα συμβαίνουν στην πόλη. Κι επειδή στο έργο δεν υπάρχουν πολλοί διάλογοι, ο αστυνομικός γίνεται ο οδηγός μας στην ιστορία» εξηγεί ο Ριβς. Τέλος, σημαντικό ρόλο στην ταινία όσον αφορά στην ψυχολογία του Όουεν παίζει η μητέρα του, την οποία υποδύεται η Κάρα Μπουόνο: ο σκηνοθέτης επέλεξε συνειδητά να συσκοτίσει το πρόσωπό της σε όλη την ταινία, καθιστώντας την αόρατη για τους θεατές όπως είναι και για τον Όουεν στην καθημερινότητά του.
[[page_break]]
ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΑΜΕΡΕΣ

Αναζητώντας το ιδανικό τοπίο για να περιβάλλει την ταινία - μία τοποθεσία με αυθεντική ατμόσφαιρα της δεκαετίας του ’80 και άφθονο χιόνι - ο Ματ Ριβς είχε αρχικά επιλέξει το Κολοράντο. Στην πορεία όμως ανακάλυψε το Λος Άλαμος, στην έρημο του Νιού Μέξικο, που αποτελούσε το ιδανικό Αμερικάνικο ισοδύναμο του χωριού της πρωτότυπης ταινίας, προσφέροντας το ίδιο ανώνυμο και σκοτεινό περιβάλλον. Σε απόσταση εκατό μιλίων από το Αλμπουκέρκι, το Λος Άλαμος είναι μία πόλη 18.000 κατοίκων που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ως μια μυστική κοινότητα επιστημόνων οι οποίοι εξέλισσαν τα πρώτα πυρηνικά όπλα.

Για να αποτυπώσει τη συγκεκριμένη αίσθηση που αναζητούσε για την ταινία, ο Ριβς συνεργάστηκε με τον καταξιωμένο διευθυντή φωτογραφίας Γκρεγκ Φρέιζερ (‘Bright Star’, ‘Επιστροφή στην Πατρότητα’). «Πίσω από το σκοτεινό περιβάλλον που δημιούργησε ο Μαρκ βρίσκεται μια όμορφη ερωτική ιστορία. Η πρόκληση για εμάς ήταν να δημιουργήσουμε οπτικά στοιχεία που να συμπληρώνουν την ιστορία αυτή και να μην την καπελώνουν. Δεν αντιμετωπίσαμε το έργο σα μια ταινία τρόμου αλλά περισσότερο σαν ένα δράμα εποχής, με πρωταγωνιστές δύο παιδιά» εξηγεί ο Φρέιζερ. O Mατ Ριβς συνεργάστηκε επίσης στενά με τον καλλιτεχνικό διευθυντή Φορντ Γουίλερ και με την ενδυματολόγο Μελίσα Μπράνινγκ, που συνέβαλαν ενεργά στην ταινία σε αισθητικό αλλά και συμβολικό επίπεδο. Ο Γουίλερ για παράδειγμα επέλεξε να διακοσμήσει το δωμάτιο του Όουεν με ένα τεράστιο πόστερ της σελήνης, και η εικόνα του 12χρονου αγοριού μπροστά της, σα μικρός αστροναύτης, λειτουργεί σα μια μεταφορά για τη μοναξιά που νιώθει και το πόσο θα’ θελε να ξεφύγει από αυτήν. Αντίστοιχα η Μπράνινγκ συντήρησε την εικόνα του μικρού αστροναύτη επιλέγοντας σαν αγαπημένο ρούχο του Όουεν ένα ασημί φουσκωτό τζάκετ, που όχι μόνο παραπέμπει στη μόδα των 80s αλλά λειτουργεί και ως πανοπλία για το αγόρι, προστατεύοντάς το από τις καθημερινές δυσκολίες που αντιμετωπίζει.


Η ΜΟΥΣΙΚΗ

Το soundtrack του έργου, σύμφωνα με το όραμα του σκηνοθέτη, έπρεπε να εξυπηρετεί ταυτόχρονα δύο στόχους: η πρωτότυπη μουσική όφειλε να ορίζει το συναισθηματικό τόνο της ταινίας, ενώ τα τραγούδια που ακούγονται έπρεπε να μας μεταφέρουν στην αυθεντική ατμόσφαιρα του ’80. Όσον αφορά στην πρωτότυπη μουσική, ο Ριβς απευθύνθηκε στον καταξιωμένο συνθέτη Μάικλ Τζιακίνο, που τιμήθηκε πρόσφατα με Όσκαρ για τη δουλειά του στην ταινία της Pixar ‘Ψηλά στον Ουρανό’ και με βραβείο ΕΜΜΥ για τη μουσική στην τηλεοπτική σειρά “Lost”. Ο Ριβς και ο Τζιακίνο μοιράζονταν τον ίδιο θαυμασμό για το θρυλικό συνθέτη Μπέρναρντ Χέρμαν, που έγραψε τη μουσική σε κλασικά έργα όπως τα Χιτσκοκικά θρίλερ ‘Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων’ και ‘Ψυχώ’. «Ήθελα η μουσική να κινείται σε αντίστοιχο πνεύμα» παρατηρεί ο σκηνοθέτης, ο οποίος οραματιζόταν ένα μουσικό background που θα περνάει διακριτικά από το φόβο και τη μοναξιά στην τρυφερότητα. Το χαρακτηριστικά eighties ποπ τραγούδια που συμπληρώνουν το soundtrack επέλεξε ο μουσικός σύμβουλος Τζορτζ Ντρακούλιας (‘The Hangover’, ‘Star Trek’, ‘Τροπική Καταιγίδα’), φροντίζοντας να παραπέμπουν στη συγκεκριμένη εποχή χωρίς όμως να γίνονται κιτς.

ΕΙΠΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ

«Το φιλμ ‘Let Me In’ είναι ο απόλυτος θρίαμβος των ταινιών του είδους. Όχι απλά μια ταινία τρόμου αλλά η καλύτερη Αμερικάνικη ταινία τρόμου της τελευταίας 20ετίας. Θα σε συνεπάρει, είτε είσαι έφηβος είτε 50άρης κινηματογραφόφιλος. Τρέξε να το δεις και με ευχαριστείς αργότερα.»
Στίβεν Κινγκ

«Ενδέχεται να είμαι ο πιο τυχερός εν ζωή συγγραφέας. Μου φαίνεται απίστευτο που το λογοτεχνικό μου ντεμπούτο ενέπνευσε, όχι απλά μία, αλλά δύο έξοχες κινηματογραφικές μεταφορές.
Το φιλμ ‘Let the right one in’ είναι μια εξαιρετική Σουηδική ταινία. Το ‘Let me in’ μια εξαιρετική Αμερικάνικη ταινία.
Ανάμεσά τους υπάρχουν εμφανείς ομοιότητες και το πνεύμα του Τόμας Άλφρεντσον είναι παρών. Όμως το φιλμ ‘Let me in’ τοποθετεί τη συναισθηματική ένταση σε διαφορετικά σημεία και στέκεται γερά στα πόδια του. Όπως και η Σουηδική ταινία με έκανε να κλάψω, όχι όμως στις ίδιες στιγμές.
Το ‘Let me in’ είναι μια σκοτεινή και σκληρή ερωτική ιστορία, ένα πανέμορφο κινηματογραφικό δείγμα και μια γεμάτη σεβασμό μεταφορά του βιβλίου μου για την οποία νιώθω ευγνώμων. Ξανά.»
Γιον Άιβιντε Λίντκβιστ

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΡΟΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: 6 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2011
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΡΟΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ: 6 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2010
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΡΟΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ: 1 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2010

Συμμετέχουν
Κόντι Σμιτ - Μακφί
Owen
Κλόε Μόρετζ
Abby
Ρίτσαρντ Τζένκινς
The Father
Κάρα Μπόνο
Owen's Mother
Ηλίας Κοτέας
The Policeman
Sasha Barrese
Virginia
Dylan Kenin
Larry
Κρις Μπράουνινγκ
Jack
Ritchie Coster
Mr. Zoric
Dylan Minnette
Kenny
iShow.gr - Ο κόσμος της Showbiz