Αναζήτηση
στο iShow.gr
στο πρόγραμμα τηλεόρασης
Moneyball - iShow.gr
Moneyball
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
VIDEO
Βιογραφία
Δραματική
Είδος
Δραματική βιογραφία αμερικανικής παραγωγής 2011
Διάρκεια
133'
Συντελεστές
Υπόθεση
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ο Μπίλι Μπιν, πολλά υποσχόμενος επαγγελματίας παίχτης του baseball στο παρελθόν και μάνατζερ της ομάδας Oakland Athletics, βρίσκεται αντιμέτωπος με την απόφαση των ιδιοκτητών της να προβούν σε σοβαρές περικοπές στο μπάτζετ. Με την πλάτη στον τοίχο, ο Μπιν αναγκάζεται να προσλάβει τον Πίτερ Μπραντ, έναν ιδιοφυή οικονομικό αναλυτή, με τη βοήθεια του οποίου θα επιχειρήσει να ανατρέψει τα δεδομένα. Οι δυο τους θα θέσουν σε εφαρμογή ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα στατιστικής μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, που θα τους βοηθήσει να στελεχώσουν την ομάδα με τους καταλληλότερους παίχτες, παραμένοντας παράλληλα εντός μπάτζετ. Το αποτέλεσμα θα εκπλήξει τους πάντες…
Trailer
Trailer
Πληροφορίες
Ο Μπραντ Πιτ σε φουλ φόρμα πρωταγωνιστεί σε μια ταινία που εντυπωσιάζει και αιφνιδιάζει ευχάριστα το θεατή
Los Angeles Times

Μία από τις καλύτερες και πιο συναρπαστικές ταινίες της χρονιάς
Rolling Stone

Πανέξυπνη, καθηλωτική και ιδιαίτερα συγκινητική ταινία, όχι τόσο για τον κόσμο των σπορ, όσο για την αέναη κόντρα ανάμεσα στη διαίσθηση και τη στατιστική
Chicago Sun-Times

Η ταινία που έσπασε ταμεία στο αμερικανικό box-office δίνει την ευκαιρία στον Μπραντ Πιτ για ένα ρεσιτάλ ερμηνείας σε ένα δυνατό ρόλο οσκαρικού προφίλ. Δυνατές συγκινήσεις και συνεχείς ανατροπές σε ένα σενάριο που συνυπογράφουν οι Στίβεν Ζέιλιαν (Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου για τη «Λίστα του Σίντλερ») και Άαρον Σόρκιν (Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου για το «The Social Network») και βασίζεται στο εμπνευσμένο από πραγματικά γεγονότα best seller «Moneyball: The Art of Winning an Unfair Game» του Μάικλ Λιούις. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο καταξιωμένος Μπένετ Μίλερ (οσκαρική υποψηφιότητα για το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με το «Capote»). Ευχάριστη έκπληξη ο γνωστός κωμικός Τζόνα Χιλ («Σηκωτός για τη Συναυλία», «Superbad») που κλέβει την παράσταση με την ερμηνεία του στο ρόλο του φιλόδοξου στατιστικολόγου Πίτερ Μπραντ.

Moneyball – Η αληθινή ιστορία ενός ανθρώπου που ανέτρεψε μια για πάντα τους κανόνες του παιχνιδιού
Το 2002, λίγο πριν από την έναρξη της σεζόν στο Επαγγελματικό Πρωτάθλημα Baseball (Major League Baseball), ο «μικρομεσαίος» σύλλογος Oakland Athletics αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα έχοντας χάσει όλα του τα αστέρια, καθώς αποφάσισαν να αναζητήσουν την τύχη τους σε πολύ πιο προσοδοφόρους συλλόγους. Ο Μπίλι Μπιν, μεγάλο ταλέντο του επαγγελματικού baseball στα νιάτα του, που όμως δεν κατάφερε ποτέ να δικαιώσει τις προσδοκίες των «ειδικών», και μάνατζερ του συλλόγου, αναλαμβάνει να δημιουργήσει ένα αξιόμαχο σύνολο διαθέτοντας όμως το 1/3 του συνήθους μπάτζετ. Γεννημένος νικητής και αντιλαμβανόμενος πως υπό τις παρούσες συνθήκες θα ήταν πολύ δύσκολο να κοντράρει στα ίσια τις υπόλοιπες ομάδες, ο Μπιν αποφασίζει να ρισκάρει. Και, στην προσπάθειά του να ανατρέψει τα δεδομένα και να γράψει από την αρχή τους κανόνες του αγαπημένου του παιχνιδιού, δοκιμάζει να εκμεταλλευτεί ένα αναπάντεχο «μυστικό όπλο»: την επιστήμη της στατιστικής!
«Το “Moneyball” είναι μια κλασική ιστορία για ένα αουτσάιντερ», εξηγεί ο Μπραντ Πιτ, ο οποίος ενσαρκώνει στην ταινία τον Μπίλι Μπιν, ενώ εκτελεί και χρέη παραγωγού της. «O Μπίλι και οι συνεργάτες του αποφάσισαν, ως άλλοι... Δον Κιχώτες, να τα βάλουν με το σύστημα, αντιδρώντας στην αδικία που επί δεκαετίες ολόκληρες μάστιζε το άθλημα. Από τη στιγμή που όλοι οι πρωτοκλασάτοι παίχτες κατέληγαν κατά κανόνα στα πιο εύρωστα οικονομικά σωματεία, το μόνο που τους απέμενε ήταν να στρέψουν το ενδιαφέρον τους σε παίχτες οι οποίοι θεωρούνταν “τελειωμένοι” λόγω προχωρημένης ηλικίας, σοβαρών τραυματισμών ή ακόμη και εξαιτίας του ιδιότροπου χαρακτήρα τους».
«Με τον Μπραντ καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως έπρεπε να προσεγγίσουμε την ταινία υπό μια, κατά κάποιο τρόπο, φιλοσοφική οπτική γωνία», αναφέρει ο σκηνοθέτης Μπένετ Μίλερ. «Άλλωστε ο Μπιν, από τη στιγμή που επέλεξε να πάει κόντρα στις παραδοσιακές, ευρέως αποδεκτές τακτικές, γνώριζε πολύ καλά πως αργά ή γρήγορα θα ερχόταν αντιμέτωπος με τις συνέπειες, οι οποίες θα τον επηρέαζαν και σε προσωπικό επίπεδο. Με άλλα λόγια, τον Μπιν δεν τον ενδιέφερε απλά και μόνο να βρει τον τρόπο να κερδίζει στο γήπεδο – αναζητούσε παράλληλα λύσεις να κλείσει κάποιους παλιούς λογαριασμούς με τον ίδιο του τον εαυτό».
«Ο παθιασμένος αγώνας του Μπιν ενάντια στο κατεστημένο έχει πολλά κοινά με τις κοινωνικοπολιτικές αναταραχές που βιώνουμε σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο», υποστηρίζει ο Πιτ. «Μέσω της ταινίας επαναπροσδιορίζονται οι έννοιες της αξίας και της επιτυχίας. Ποια είναι τα κριτήρια της αξίας του καθενός μας σε σχέση με τους υπολοίπους και τι ακριβώς θεωρείται επιτυχία; Τι είναι τελικά σημαντικότερο; Μια “στιγμιαία” νίκη, η οποία θα στολίσει με παχιά γράμματα τα εξώφυλλα των εφημερίδων ή ένας “αθόρυβος” θρίαμβος, που όμως η πραγματική του αξία θα διαφανεί στο πέρασμα των χρόνων;»
«Ο Μίλερ διαθέτει την εξυπνάδα, το ταλέντο, αλλά και την υπομονή να διαβάσει ανάμεσα στις γραμμές και να ανιχνεύσει τις βαθύτερες έννοιες μιας ιστορίας όπως η προκειμένη», αναφέρει ο συμπαραγωγός Μάικλ Ντε Λούκα. «Γνωρίζει πολύ καλά πως οι ταινίες που καταπιάνονται με κάποιο άθλημα αποτελούν σχεδόν πάντα εξαιρετικές μεταφορές για την ίδια τη ζωή. Και στο “Moneyball” διαπιστώνουμε πως ο Μπιν, μέσω της επανάστασής του, θα έρθει σε κόντρα και με τον εαυτό του, απ’ όπου θα αναδυθεί ένας αλλαγμένος, πολύ πιο ολοκληρωμένος άνθρωπος».
«Στο πέρασμα των αιώνων, κάθε φορά που κάποιος επιχειρεί να ανατρέψει έναν καθιερωμένο θεσμό, αντιπροτείνοντας μια καινούργια ιδέα, βρίσκεται αντιμέτωπος με το χλευασμό, την αποδοκιμασία και την καχυποψία της συντηρητικής τάξης», εξηγεί ο σεναριογράφος Στίβεν Ζαΐλιαν. «Αυτό ακριβώς βλέπουμε να συμβαίνει στο “Moneyball” – ένα φαινόμενο που όμως μπορούμε να συναντήσουμε ανά πάσα στιγμή τόσο στην πολιτική σκηνή, όσο και στους τομείς της τέχνης, της επιστήμης, της βιομηχανίας, αλλά και σε οποιοδήποτε άλλο άθλημα πέραν του baseball».
«Η ταινία καταπιάνεται μεν με την στατιστική και την αριθμολογία, όμως δεν σταματά εκεί», συμπληρώνει ο συνσεναριογράφος Άαρον Σόρκιν. «Ο Μπιν συνειδητοποιεί κάποια στιγμή πως, όσο ακολουθεί την “πεπατημένη”, δεν πρόκειται να σταυρώσει νίκη. Αποκαμωμένος, όσο και απογοητευμένος από αυτή την κατάσταση, αποφασίζει πως ήρθε ο καιρός να δοκιμάσει κάτι διαφορετικό, κάτι καινοτόμο. Και τότε συλλαμβάνει την ιδέα να δοκιμάσει να εφαρμόσει για πρώτη φορά στην ιστορία τις διάφορες στατιστικές αναλύσεις στο χώρο του baseball. Με άλλα λόγια, μέσω της ταινίας γίνεται επίσης ξεκάθαρο το πόσο επινοητικός και αποφασισμένος για όλα μπορεί να γίνει κανείς, όταν οι εις βάρος του συνθήκες τον έχουν φέρει με την πλάτη στον τοίχο».
«Η ιδέα με την οποία αποφάσισε να καταπιαστεί ο Μπιν προϋπήρχε εδώ και δύο περίπου δεκαετίες – από την εποχή όπου ο θεωρητικός του baseball Μπιλ Τζέιμς επινόησε τον όρο “Sabermetrics” για να περιγράψει τη μέθοδο στατιστικής ανάλυσης της μελλοντικής αξίας ενός παίχτη», εξηγεί ο Μάικλ Λιούις, συγγραφέας του βιβλίου στο οποίο βασίζεται η ταινία. «Εκείνο, ωστόσο, που προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση ήταν ο τρόπος με τον οποίο δοκίμασε να εφαρμόσει στην πράξη την συγκεκριμένη ιδέα. Από τη μια στιγμή στην άλλη, η σεζόν του 2002 απέκτησε τη δική της εκδοχή του μύθου του Δαβίδ ενάντια στον Γολιάθ, καθώς ο Μπιν προσπαθούσε όχι μόνο να αποδείξει πως η έμπνευσή του μπορεί να αποφέρει καρπούς, αλλά παράλληλα να εξηγήσει και γιατί η δική του επαγγελματική καριέρα δεν είχε την πορεία που είχαν προβλέψει οι “ειδικοί”».
«Το “Moneyball” είναι μια ταινία που μπορεί να “μιλήσει” στον κάθε φίλαθλο. Όχι μόνο προσεγγίζει με το δέοντα σεβασμό το άθλημα του baseball, εκτιμώντας τα όσα προσφέρει στους φανατικούς του φίλους, αλλά παράλληλα εξετάζει την επιστημονική πλευρά του αθλήματος, χωρίς να παραβλέπει το γεγονός πως ο ανθρώπινος παράγοντας πάντα θα προσδίδει ένα γοητευτικό μυστήριο στα τεκτενόμενα, καθώς εξακολουθεί να παραμένει απρόβλεπτος», καταλήγει ο σκηνοθέτης της ταινίας, Μπένετ Μίλερ.


Ο Μπραντ Πιτ (Μπίλι Μπιν) και ο Τζόνα Χιλ (Πίτερ Μπραντ) μιλούν για τους ρόλους τους

Όταν το best seller του Μάικλ Λιούις έπεσε για πρώτη φορά στα χέρια του, ο Μπραντ Πιτ ένιωσε μια ακαταμάχητη έλξη για τον μάνατζερ των Oakland Athletics, εντυπωσιασμένος από το πνεύμα και τη δυναμική του προσωπικότητα, την αστείρευτη εφευρετικότητά του και τη «θρησκευτική» του προσήλωση στο στόχο του, αλλά και από την έμφυτη τάση του να ισορροπεί διαρκώς ανάμεσα στην επιτυχία και την αποτυχία. Η ολοκλήρωση του βιβλίου τον βρήκε αποφασισμένο να κάνει ό,τι περνά από το χέρι του, ώστε να εξασφαλιστεί η μεταφορά του στη μεγάλη οθόνη, με τον ίδιο στο διπλό πόστο του παραγωγού και του βασικού πρωταγωνιστή.
«Ο Μπίλι άφησε πίσω του μια στρωμένη καριέρα ως επαγγελματίας παίκτης του baseball, για να ασχοληθεί με το management. Στη σημερινή εποχή κάτι τέτοιο θα φάνταζε τουλάχιστον παράλογο», αναφέρει ο Μπραντ Πιτ. «Ωστόσο, στην πραγματικότητα αυτό τον απελευθέρωσε, καθώς μέχρι εκείνη τη στιγμή προσπαθούσε μάταια να φανεί αντάξιος των προσδοκιών όλων εκείνων που, από την εποχή της εφηβείας του ακόμη, έβαζαν στοίχημα πως θα αφήσει εποχή ως παίκτης.
»»Στόχος του πλέον ήταν να πετύχει με τους δικούς του όρους και βασισμένος σχεδόν αποκλειστικά στις δικές του ικανότητες. Αυτό όμως μπορούσε να το καταφέρει μονάχα αν άλλαζε τους κανόνες του παιχνιδιού, διαφορετικά οι Oakland Athletics του δε θα είχαν καμία τύχη απέναντι στις υπόλοιπες ομάδες της διοργάνωσης.
»»Με τη βοήθεια της στατιστικής και οπλισμένος με περίσσιο θάρρος, αλλά και θράσος, ο Μπιν στελέχωσε την ομάδα του με παίκτες οι οποίοι θεωρούνταν «καμένα χαρτιά», καταφέρνοντας να φτιάξει ένα ανομοιογενές σύνολο που όμως λειτούργησε στην εντέλεια, παρουσιάζοντας αξιοθαύμαστες επιδόσεις. Σε σημείο τέτοιο, μάλιστα, ώστε να καταρρίψει και το ρεκόρ συνεχόμενων νικών!
«Όπως παρουσιάζονται στη ταινία, η αμφίδρομη σχέση του Μπίλι με τον Πίτερ Μπραντ, τον άνθρωπο που τον μύησε στα μυστικά της στατιστικής, από τη μία, και η σχέση διαρκούς αντιπαράθεσης με τον Αρτ Χάου, τον “απαρχαιωμένων” αντιλήψεων επικεφαλής του προπονητικού team, από την άλλη, υπήρξαν καταλυτικές στη διαμόρφωση μιας νέας του στάσης απέναντι στη ζωή, η οποία του έδωσε την ευκαιρία να αφήσει πίσω του μια ανεκτίμητη κληρονομιά για τις επόμενες γενιές», καταλήγει ο Πιτ.
Για τις ανάγκες του «φρεσκαρίσματος» των Oakland Athletics, ο Μπίλι Μπιν απευθύνθηκε σε μια ομάδα οικονομικών αναλυτών οι οποίοι τον βοήθησαν να θέσει την επιστήμη της στατιστικής στην υπηρεσία του baseball. Για τις ανάγκες τις ταινίας, το σεναριακό δίδυμο των Ζαΐλιαν και Σόρκιν δημιούργησε ένα νέο χαρακτήρα, ο οποίος λειτουργεί ως άτυπος «εκπρόσωπος» της προαναφερθείσας ομάδας: τον ταλαντούχο στατιστικολόγο Πίτερ Μπραντ. Χάρη στη συνεργασία του με τον Μπραντ, ο Μπιν αρχίζει να συνειδητοποιεί πως η αξία ενός παίκτη δεν είναι κάτι που φαίνεται με το μάτι ή κάτι το οποίο μπορείς να διαισθανθείς. Η πραγματική του αξία κρύβεται κάπου ανάμεσα στους αριθμούς. Τον Μπραντ κλήθηκε να ενσαρκώσει ο Τζόνα Χιλ, κινούμενος αρκετά μακριά από το σύνηθες κωμικό του ρεπερτόριο.
«Υπό κανονικές συνθήκες, ο Πίτερ θα έπρεπε να είναι ένα από τα περίφημα golden boys που έγιναν εκατομμυριούχοι την εποχή που η Wall Street ήταν κάτι σαν Επίγειος Παράδεισος», εξηγεί ο Τζόνα Χιλ. «Η αγάπη του για το baseball, ωστόσο, τον έθεσε στην υπηρεσία του αθλήματος. Και όντας πανέξυπνος, σύντομα κατέληξε στη διαπίστωση πως η πραγματική αξία του κάθε παίκτη μπορεί να υπολογιστεί με τη βοήθεια της στατιστικής.
»»Αυτό που για τον Πίτερ φάνταζε αυτονόητο, αντιμετωπίστηκε σε πρώτη φάση ως μια απόλυτα αιρετική άποψη από την αθλητική κοινότητα του baseball. Μια μάλλον φυσιολογική αντίδραση από μέρους τους, ιδίως από τη στιγμή που ήταν σα να τους έλεγες πως οι δικές τους μέθοδοι στην ουσία ζημίωναν το άθλημα όλα αυτά τα χρόνια.
»»Παρά το γεγονός πως ο Μπίλι και ο Πίτερ δε θα μπορούσαν να έχουν πιο αποκλίνουσες προσωπικότητες, υπήρχε κάτι το οποίο τους ένωνε: και οι δυο τους ένιωθαν σα να είναι μόνοι τους απέναντι στον υπόλοιπο κόσμο. Αυτό ωστόσο διόλου δεν τους αποθάρρυνε. Αντιθέτως τους έδωσε τη δύναμη να πολεμήσουν για τα πιστεύω τους.
«Ο Μπίλι και ο Πίτερ συμπληρώνουν ο ένας τον άλλο, αλλά υπάρχει και μια καλώς εννοούμενη ζήλια ανάμεσά τους. Το γεγονός ότι ο Πίτερ είναι μορφωμένος και έχει όλη του τη ζωή μπροστά του, είναι κάτι το οποίο ο Μπίλι δυσκολεύεται να το “χωνέψει”. Από την άλλη, ο Πίτερ γνωρίζει πολύ καλά πως δε διαθέτει τα απαραίτητα προσόντα για να κάνει καριέρα εντός των γηπέδων και αυτό είναι κάτι που τον θλίβει βαθύτατα», καταλήγει ο Χιλ.


Trivia /Fun facts
-Ως μάνατζερ των Oakland Athletics, ο Μπίλι Μπιν έχει τον απαράβατο κανόνα να μην παρακολουθεί ποτέ ζωντανά στο γήπεδο τα παιχνίδια της ομάδας.

-Ο θεωρητικός του baseball Μπιλ Τζέιμς, εμπνευστής του υπολογισμού της πραγματικής αξίας ενός παίκτη μέσω πολύπλοκων στατιστικών αναλύσεων, υποστηρίζει πως το baseball είναι ένα άθλημα που πρέπει να αντιμετωπίζεται με τη σοβαρότητα και τη πειθαρχία που επιδεικνύουν οι επιστήμονες που καταπιάνονται με τη… μελέτη των μυστικών του Σύμπαντος!

-Περίπου 750 επαγγελματίες παίκτες του baseball πέρασαν από casting για τους ρόλους των παικτών που έπαιζαν στους Oakland Athletics το 2002, χρονιά όπου διαδραματίζεται η υπόθεση της ταινίας.

-Για τις ανάγκες του «Moneyball», ο διευθυντής φωτογραφίας Γουόλι Φίστερ (Όσκαρ Φωτογραφίας για το «Inception») άντλησε έμπνευση από τη δουλειά του εκλεκτού συναδέλφου του Γκόρντον Γουίλις σε ταινίες που διαδραματίζονται στα 70s, όπως ο «Νονός», η «Υπόθεση Πάραλαξ» και το «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου».

-Η ταινία γυρίστηκε σε 5 διαφορετικά γήπεδα του baseball, αλλά η κομβική σκηνή της 20ης σερί νίκης των Oakland Athletics γυρίστηκε εκεί ακριβώς όπου έλαβε χώρα: στο χωρητικότητας 60.000 θεατών στάδιο Oakland-Alameda County Coliseum, φυσική έδρα του συλλόγου.
Συμμετέχουν
Μπραντ Πιτ
Billy Beane
Ρόμπιν Ράιτ Πεν
Sharon
Γιόνα Χιλ
Peter Brand
Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν
Art Howe
Κρις Πρατ
Scott Hatteberg
Κάθριν Μόρις
Wife of Beane
Τάμι Μπλάνσαρντ
Elizabeth Hatteberg
Stephen Bishop
David Justice
Sergio Garcia
Baseball Player
Ari Zagaris
Jim Mecir
iShow.gr - Ο κόσμος της Showbiz